Oud-Kampenaar Frank Esselink zocht een tijdje geleden contact met het Muziekarchief Kampen. Tijdens zijn online zoektocht naar herinneringen aan zijn oude woonplaats kwam hij het Muziekarchief tegen. Frank kwam met een mooie aanvulling: Harry Klompé, een bekende (hammond-)orgelspeler. Harry Klompé was in de jaren ’60 bevriend met de vader van Frank. “Een vriendelijke, joviale man”, zo herinnert Frank zich hem.

Harry Klompenmaker werd in 1925 in Kampen geboren. Als kind was hij al gefascineerd door het orgel en harmonium. Zijn vader leerde hem de eerste beginselen, waarna Harry op zijn 9e muzieklessen mocht gaan volgen bij de gemeentelijke muziekschool. Hij kreeg daar onder andere les van Christiaan Hengeveld. Op zijn twaalfde speelde Harry al in het Stedelijk Orkest en op zijn 14e was hij organist in de Bovenkerk.

Later in zijn werkzame leven, ging Harry zelf aan de slag als docent vleugel en harmonium. Ook was hij pianist bij het “A tot Z-cabaret” van Kampenaar Ab Hofstee. In 1952 kocht hij zijn eerste Hammondorgel, dat toen nog een relatief nieuw instrument was. Met dit orgeltje begeleidde hij artiesten in binnen- en buitenland. Zo trad hij in 1954 op in de Royal Albert Hall in Londen met de Community Singers. Toen hij gedurende een periode van negen maanden in Engeland woonde heeft hij waarschijnlijk zijn artiestennaam Klompé bedacht. Een naam die wereldwijd door iedereen makkelijk uit te spreken is. In diezelfde periode gaf hij concerten op het BBC-orgel, die door de engelse publieke omroep werden uitgezonden. Later wist hij ook in Nederland de weg naar de publieke omroep te vinden en bespeelde hij het AVRO-radioconcertorgel.

Van 1964 tot 1970 was Klompé vaste organist van het City-theater in Amsterdam en in 1970 was hij mede-oprichter van de Nederlandse Orgel Federatie. In 1968 was hij de initiatiefnemer van de City Orgel Sociëteit aan de Keizersgracht in Amsterdam. Leerlingen kregen hier in groepen tegelijk orgelles, begeleid door twee tv-schermen voorin het klaslokaal. De publieke omroep zond destijds een aantal uitvoeringen van Harry met zijn leerlingen uit op landelijke televisie. In de jaren ’80 kwamen de modernere keyboards in opkomst. Door hun gebruiksvriendelijkheid en veel meer mogelijkheden werden deze veel populairder dan het traditionele orgel. De City Orgel Sociëteit kreeg steeds minder leerlingen en sloot uiteindelijk in 1988 haar deuren.

Harry Klompenmaker, een Kampenaar die de mogelijkheden van nieuwe technieken zag en wist in te zetten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *